Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vrzání je pomsta postele

Když život ovlivňují neodbytné záležitosti mezi nebem a zemí. Zbytečně neodbytné záležitosti mezi skříní a postelí, mezi oknem a východní stěhou...o Zónách. 

Na začátku byla postel. Postel a jeden podlouhlý pokoj s oknem na jedné z jeho krátkých stěn. Ten pokoj byl tmavší, než ostatní pokoje v bytě, a my jsme s ním měli velký plány. Ideálně by měl plnit dvě funkce. Spaní s oblíkáním a měl se zároveň čestně stát Bóšovou pracovnou. Toť na úvod.

Je to fascinující, stát v rohu prázdného pokoje a představovat si, jak ho zařídíme. Prostudovala jsem spoustu Interier Designových časopisů a znich vyderivovala vlastní světobornou představu, jak budou věci vypadat.  Dokonalé podle Feng Shuej, geniální v rozložení a rozkošné v barevných kombinacích. Bude to zkrátka ideální pokoj pro milování, sdílení a Bóšovu seberealizaci. Vrním si blahem, a to vymejšlení si užívám.

Nejdřív vymalovat, ta žlutá musí dolů.  Dohodli jsme se na Fialkové. To by šlo. V obchodě se mi trochu přehřívá vnitřní program interiérového plánování, když v rukou přehazuju kartičky se vzorovými barvami a natahuju je před sebe, mhouřím oči a pořád dokola zvažuju. Borůvka, voňavý rozmarýn, nebo provenskálská levandule… Jaká úleva, když konečně dorazí Bóša a pomůže to trochu rozseknout.  Je tada fakt, že proces zvažování a hodnocení, který mi trvá bezmála hodinu, potřebuje B. projít ještě jednou, to mě trochu unaví. No, aspoň se to rozhodování dělá pořádně. Když ale dojde ke stejnýmu závěru, jako jsem před tím došla já, zvítězíme a odcházíme s toskánskou levandulí. Jaká úleva. Spokojeně se na sebe culíme, a už se vidíme s válečkem.

Barva je doma. Pokoj je vystěhovaný, a natěračský mejdan může začít. Líbí se mi způsob, jakým barvy působí na emoce. Líbí se mi, že stačí novej nátěr a pokoj je k nepoznání! Teda bude. Ještě tam nejsme.

Teď jsme vyklidili pokoj, takže vypadá, jako neposkvrněné malířské plátno s nepřeberným množstvím možností a fascinujících konstelací. Bude to nejkrásnější ložnice a pracovna na světě!

„Postel dáme do zadního rohu, co říkáš? Vedle stolek, potom komoda, ideální řešení světla pro…,“ začnu předestírat svoje návrhy.

„No, to asi nepůjde,“ zchladí mě Muž. „Nezapomeň, že tudy prochází špatná zóna.“

„Zóna?!“ Zapomněla jsem na ni jak na smrt. A kdyby jedna! Bóša přinese plánek bytu, kam si jeho rodiče nechali zaznačit vyměřené zóny, když sami řešili rozložení pokojů. Ten plánek má víc zón, než zdí!!

 

 

 

 

 

 

 

Olga, moje drahá tchýně, měla postel podél jedné dlouhé strany pokoje a obě velké šatní skříně podél druhé dlouhé strany. Takže pokoj vypadal jako nudle a k útulnosti, jak si ji já představuju, měla dál, než na měsíc. Následujících několik hodin chodíme po pokoji, přetahujeme nebohou manželskou postel po ještě nebožejší plovoučce a měříme zóny, světelnost, úhly, prostory, můj vnitřní  program, 3D návrhář interiérů, se mi už třikrát zavařil… Ať vymyslíme cokoliv, je tam Zóna!! Chtěla jsem za každou cenu vymyslet jinou konstelaci, než měla Olga. Už pro tu změnu! Už pro tu prastarou vnitřní touhu, udělat věci JINAK, než rodiče.  

Už jsme se chytali za hlavu a trochu zvyšovali hlas. Pusa už mě bolela (to dlouhý rokování mě zabíjí. Potřebuju už něco dělat.) Začalo to zavánět beznadějí.  Uhýbaje zónám, byly všechny varianty nakonec až bolestivě debilní, a šustot papíru, na němž byla precizně narýsovaná šachovnice škodlivých zón, mi lezl krkem,  když jsme s ním posté rázovali pokojem.

„Dovedeš si představit, kdyby žádný zóny nebyly?“  Těšila jsem se na trochu úlevy při společném snění o tom, že svět je dokonalé místo pro život.

„No, buď ráda, že je cítíš.“ Kouknul na mě Muž a zněl, jakoby nás tím měla osvítit pravda, na kterou nelze nic říct.

„Jenže já nenávidím zóny! Nemůžeš je chvíli nenávidět se mnou? Nenávidím i to, že je cítím! Copak mi to zjednodušuje život? Jak můžeš říct, že mám být ráda?“ Je pravda, že se na ní opravdu nevyspím, u stolu se nedokážu soustředit, ani nic namalovat, ani psát, ani pracovat, a při delším pobytu na nich, jsem nesvá a roztěkaná.  Zóna je mor. Jednou jsme kvůli nim i opustili pronajatý byt.

Nenávidím zóny.

Klesla jsem na postel, která uvízla v prostoru… ani naše rozprava už nebyla příjemná… „Bóšáku, jsme v pasti.“ Koukla jsem na něj rezignovaně, a doufala, že chápe jako já, že nebojujeme proti sobě, ale proti společnému nepříteli. „Vsadím se, že tvoje mamka s taťkou už to tady taky vymejšleli , přesně jako my, a nic nevymysleli. Bóšo,“ polila mě hrůza a ještě hlubší rezignace, „a my skončíme v nudli jak bys met.“ Dokonalý svět s nekonečným prostorem pro tvoření dokonalých ložnic a pracoven se mi zhroutil jako domeček z karet.

Vrátili jsme postel přesně tam, kde byla na začátku. 

Ztratili jsme dobré dvě hodiny rokováním a vymejšlením pěti set tisíc variant umístění postele, dvou velkých skříní, komody, zrcátka s mými náušnicemi, bóšova počítače a pracovního stolu i s malou knihovnou…Dvě hodiny! A nakonec jsme se vrátili na úplný začátek. Nudle.

Dovedeš si představit, jak by se lidstvo vyvíjelo rychle, kdyby každá generace nepotřebovala tak palčivě vymyslet svůj vlastní způsob, jak věci uspořádat?  

* * *

Tak my jdeme malovat. No, aspoň, že ta barva bude fakt hustě jiná. A aby bylo rebelii učiněno za dost, bude ta fialová šmouhovitá, se zakončením do ztracena. Bude to pořádná divočina.

Zóny mě nedostanou! 

:)

Autor: Tereza Šírová | neděle 24.11.2013 20:17 | karma článku: 9,19 | přečteno: 693x
  • Další články autora

Tereza Šírová

Hurá, můj syn je nachlazený!

Moderní lékařství si už poradilo s mnohými hrozbami. Jak si poradí se zájmy farmaceutického průmyslu a obhájí si skutečnou vědeckost a Hippokratovu přísahu, to se necháme překvapit.

5.2.2016 v 22:17 | Karma: 9,33 | Přečteno: 550x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

O přítomnost tolik nejde. Jde o to, jak to bude vypadat na fejsbůku

O tom, že co je důležité, se odkládá na později. Například taková PŘÍTOMNOST. TADY a TEĎ.

24.4.2014 v 15:28 | Karma: 28,46 | Přečteno: 4239x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Děravá hlava, děravé srdce - díky Bohu!

Zapomínání většině z nás ztěžuje život. Ale co je ve skutečnosti horší, je neschopnost zapomenout, i kdybychom třeba i stokrát chtěli.

13.4.2014 v 19:09 | Karma: 11,05 | Přečteno: 339x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Krev není voda

Nikdy jsem se necítila silnější a stabilnější. Nikdy jsem necítila takový pocit integrity jako teď. Strávila jsem spoustu hodin nad rodinnými alby a vychutnala si dlouhé rozpravy s nejstaršími členy rodiny. Stopovala jsem svou krev až k přelomu 17. století.

2.2.2014 v 19:43 | Karma: 11,77 | Přečteno: 596x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

3 věci, které je nutno koupit v Ugandě

Cesta do Afriky byla fajn. Letěli jsme letadlem. Výstup na letišti byl drastický kulturní šok, a od té doby už vše bylo jenom jedno dlouhé duchovní cvičení. Ale nechci, tady dneska moc filozofovat. Takže čistě prakticky.

2.2.2014 v 18:02 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1470x | Diskuse| Cestování

Tereza Šírová

Nevěsty a nevěstky ve Žďáru nad Sázavou

Jsou věci, nad kterými mi rozum zůstává stát. Hrozně by mě zajímalo, jestli toto je u nás v Česku normální. Tak schválně.

13.1.2014 v 10:42 | Karma: 36,14 | Přečteno: 8805x | Diskuse| Společnost

Tereza Šírová

Privilegia svatební kytice

Proč v našich krajích nehážeme svatební kytici do davů? Protože si je chceme nechat!

31.12.2013 v 16:50 | Karma: 7,05 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Ze života novomanželky: O nezřízeném chtění

Jsou období v životě ženy, ve kterých je jí s jakýmsi tichým souhlasem dovoleno i porušení základních duchovních pravidel. O tom, jak jsem nezřízeně toužila a oddávala se chtění. Aneb zařizujeme byt.

5.12.2013 v 21:41 | Karma: 12,09 | Přečteno: 1144x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Těhotné opice a účinné kapačky

Když je vám špatně, můžete buďto jen tak ležet a skučet, nebo můžete usilovně přemýšlet a hledat příčinu. Jen skutečně silní jedinci se zvednou a začnou s tím něco dělat. Prý je slivovice jen pro silný žaludek. Já mám jinou zkušenost...

28.11.2013 v 19:34 | Karma: 9,38 | Přečteno: 540x | Diskuse| Osobní

Tereza Šírová

Už zase lezu do auta z anglické strany

Naučit se v UK jezdit nalevo nebyl zas takový problém. Zajedete do kolony a je to. Ale přehodit se zpátky napravo, je paradoxně oříšek...

20.11.2013 v 20:53 | Karma: 11,43 | Přečteno: 564x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

O psaní románů a po-filmové depresi

Taky cítíte občas takovou malou depresi po zhlédnutí fakt poutavého filmu s hodně dobrým příběhem?

21.10.2013 v 18:04 | Karma: 8,06 | Přečteno: 256x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Ryby, raci a prsaté velryby

O tom, že žena může být buďto mrcha, nebo hodná holka. Je důležité si jednoznačně vybrat jednu z těch dvou rolí. Naučila jsem se, že zlatá střední cesta je v tomto ohledu naprosto k ničemu.

11.2.2013 v 16:51 | Karma: 12,12 | Přečteno: 1223x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Strachy zalezlí

Nevím, kdy jsem se naposledy něčeho bála. Jsem od přírody pozitivní, většinou se na budoucnost těším a z věcí vnějších si většinou nic nedělám. Ale tentokrát mám strach.

7.1.2013 v 23:40 | Karma: 15,02 | Přečteno: 1261x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Krize společnosti, nebo krize osobnosti

O tom, jak kašleme na učitele. Jak jsme pořád překvapení a taky o tom, že jsme tak trochu chodící spící.

14.12.2012 v 21:26 | Karma: 12,90 | Přečteno: 872x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Svoboda jako slabina

Základní argument a výmluva na všechno: Máme přece demokracii. Není náhodou svoboda základní slabinou demokracie?

14.10.2012 v 14:00 | Karma: 17,73 | Přečteno: 768x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Sousedské volby

Tak jsem se dověděla, jak skončily volby. Koukám na to, jak tele na nový vrata. Vůbec nevím, co mu řeknu.

14.10.2012 v 12:40 | Karma: 14,30 | Přečteno: 818x | Diskuse| Politika

Tereza Šírová

Londýn šlape jako hodinky

Měla jsem možnost být u toho. Navzdory všem peripetiím jsem přežila jaro v Londýně a přišla také nějaká sranda. Olympiáda 2012.

30.8.2012 v 23:55 | Karma: 8,13 | Přečteno: 751x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Ranní ptáče

Ranní ptáče, co ráno pláče odpoledne skáče. A taky o tom, že v době krize bude nejvýhodnější vlastnit Slunce.

27.7.2012 v 6:07 | Karma: 8,99 | Přečteno: 958x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Zábava nebyla nikdy tak drahá

Sport a zábava se staly obrovským byznysem, kolosem, ve kterém se točí velké peníze. Neúměrně velké peníze nato, k čemu tahle část lidských aktivit slouží a jak vlastně vznikla.

5.7.2012 v 22:25 | Karma: 13,87 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Kultura

Tereza Šírová

Věda by měla být povinná četba

Různé roviny, stejné principy. Makrosvět, mikrosvěty různých úrovní... který je pro nás názornější? Čitelnější? Srozumitelněšjí? Je to jedno. Hlavně, když umíme číst.

12.6.2012 v 9:18 | Karma: 13,47 | Přečteno: 847x | Diskuse| Ostatní