Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje knihovna

Říká se: „Řekni mi, co čteš a já ti řeknu jaký jsi.“ Já s tím naprosto souhlasím.

Další pravdou je, že podle knihovny, knihovničky, nebo police s knihami (podle toho jaké máte možnosti) a samozřejmě podle jejího obsahu se také zračí co je ve vašem životě právě aktuální a co momentálně žijete. Já jsem studentka těsně před uzavřením indexu a jednou z mých lásek je cestování. Myslím, že právě to, je z mojí skromné knihovničky docela zřejmé.  Nejsem sběratelka knih. To vyplívá také z mého životního stylu, který byl do teď zatím docela "stěhovavý". Tato moje knihovna není ani kompletním odrazem mého celého já. Jsou to svazky, bez kterých nyní z nějakých důvodů nemůžu žít. Mám svou knihovnu ráda.

Předesílám, že police sama o sobě (babička by to možná krásně nazvala kredenc), je ze dřeva o pěti poličkách a je poděděný z neznámého bytu – což na ní asi nejvíc miluju, protože má HISTORII. Taky si uvědomuju, že její obsah je trochu mix mého a taky Bóšova knižního bohatství, ale vzhledem k poměru (asi tak třicet mých ku pěti Bóšovým) můžu směle říct, že jsem si kredenc drze zabavila.

Na horní polici se skví dva obrovské šanony Encyklopedie Zvířat, kterou studujeme občas, abychom se seznámili s některými planetárními spolubydlícími (věděli jste například, že gekon si může olíznout oko?). Hned vedle je krabice s desítkami zamilovaných barevných ústřižků, které jsem Bóšovi napsala, než jsem mu frnkla do Turecka. Hroch porcelánový, hroch dřevěný, hroch keramický – Bóšovo oblíbené zvíře, zelená pokladnička. Ha. Tam jsou naše úspory na Afriku.

V prvním regále jsou srovnané na straně staré učebnice hospodářské geografie, pak nějaký Obecný zeměpis, Zeměpis cestovního ruchu, Zeměpis do kapsy (prostě studijní nezbytnosti),  krabička s dvoubarevnou lávou, kterou jsem ukazovala dětem v hodinách zeměpisu a snažila se tak posílit jejich důvěru ve fakt, že zeměpis může být také zajímavý.  Pak trochu změna tématu: Manon Lescaut od Nezvala, která má nádherné verše, co si je někdy prozpěvuju. (Myslím, že při troše muzikálního vzdělání bych ji s přehledem zhudebnila celou.)

Jedenáct minut, Valkýry, Veronika se rozhodla zemřít a Alchymista. Genialitě Paula Coelha jsem vyčlenila pravou stranu prvního regálu. Mezi tím Numerologie a Já písnička 1 a 2.

Sousoší měkkých vazeb, které zastupují tituly jako Somatologie, Fyziologie tělesné zátěže, Atletická příprava mládeže a Extrémní sporty, které mi byly věrnými druhy při studiu TV, jsou trochu níž na pravo. Dřív mě chytala při pohledu na jejich hřbety panika, jak se to všechno jen naučím (zvlášť bichle pana doktora Dylevského), teď když už mám dostudováno, přemýšlím, co s nimi udělám.

Pak následuje dloooohá plejáda cizojazyčné literatury, převážně anglické, sestávající především s různých pojednání o gramatice a rozvoji slovní zásoby. Tak to jsou moje evergreeny a každodenní kamarádky.

Teď přijde na řadu štos vazeb z mého autorského potenciálu. Několik deníků a poznámkových bločků, do nichž jsou nacpané praktické detaily z mého života (třeba přihlašovací údaje do školní sítě, úřední hodiny studijního oddělení, telefonní číslo na zubařku a nesmíme zapomenout na seznam výdajů mého skromného studentského života na zadní straně šedého bloku, který, jak se tak dívám, pamatuje fakt všechny moje ročníky. Hned vedle je větší kniha – podstatně barevnější – kterou jsem plnila různými všemožnostmi během mého života v zemi minaretů. Pozor, tento skromný sešit s ohnutými rohy, ušmudlaný od věčného tahání v zadní kapse batohu, nebo na dně duhového žebradla během mého cestování, si zaslouží zcela zvláštní pozornost. Ty zápisky jednou proměním ve skutečnou knihu. (Veškeré dotazy na dostupnost a objednávky s uvedením počtu kusů mi posílejte esemeskou.)

Poslední úzký regál hýří barvami sady turistických průvodců: Island, Kanada, Turecko, Norsko... Pak jeden červený hřbet od Jana Vlasáka: Tenkrát na východě. Mám ji i s osobním podpisem autora! Anglický slovník, Ruský slovník, Německý slovník, Turecký kapesní slovník (ty se opakují ještě v několika variacích a vydáních) pak následuje předěl v podobě pamětní misky s nápisem Bursa s jedním párem rozbitých náušnic a hned vedle mají své dlouhodobé místo klíče od našeho Jiříkovského domu (ty tady v temném koutku často zapomínám, takže potom domů lezu různě přes plot či přes stříšku malé slepičárny.) Pak nějaké cestopisy a životopisy sportovců - Bóšův koutek.

Ve finále základna, velkolepá police, do které se vejdou i atlasy a encyklopedie na výšku. Tady jsou moje největší geografické poklady, nádherné knihy se stovkami stran: Oceánografie, Tajemství Země, Země, Lexikon zemí světa, čtyři druhy školních atlasů a Přítel lesa.

Víte co je zvláštní? Když jsem byla v prváku, řekl mi jeden čtvrťák, že jestli si naivně myslím, že budu mít čas číst si v té svojí knižní výbavě, tak se pletu. Vědoucně kýval hlavou nad vlastními slovy o tom, že se klidně vsadíme, ale nebudu mít čas tu svou Oceánografii moc často otevřít. Vysmála jsem se mu sice do očí, co bych tak asi během studia Geografie otevírala za knihy, když ne třeba Oceánografii... Byla jsem si jistá její absolutní užitečností a viděla jsem se v barvách, jak z ní čerpám do všemožných předmětů od "Planety Země" až o "Plavání". Viděla jsem se, jak z ní vypisuji poznámky do seminárek i referátů a jak  na základě jejího moudra pak zářím při prezentování slapových jevů nebo vzniku oceánských poudů.

Ale teď, když se tak dívám střídavě na svou poličku a na razítko v indexu, které dnes uzavřelo moje studium, musím nostalgicky přiznat jednu bolestnou pravdu. Ať se dělo cokoliv, vždycky jsem z nějakého důvodu musela upřednostnit docela jiné studijní zdroje a moje Oceánografie, i Atlas živé přírody zůstaly po většinu času jen předmětem mé touhy.

Que triste!

No, co už. Na stará kolena a do doby než úplně oslepnu snad ještě bude času dost, a nezdá se mi, že můj příklon ke geografii a celková zvědavost ochabla zároveň s koncem studia.

 

 

Autor: Tereza Šírová | pátek 13.5.2011 15:11 | karma článku: 7,30 | přečteno: 1895x
  • Další články autora

Tereza Šírová

Hurá, můj syn je nachlazený!

Moderní lékařství si už poradilo s mnohými hrozbami. Jak si poradí se zájmy farmaceutického průmyslu a obhájí si skutečnou vědeckost a Hippokratovu přísahu, to se necháme překvapit.

5.2.2016 v 22:17 | Karma: 9,33 | Přečteno: 550x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

O přítomnost tolik nejde. Jde o to, jak to bude vypadat na fejsbůku

O tom, že co je důležité, se odkládá na později. Například taková PŘÍTOMNOST. TADY a TEĎ.

24.4.2014 v 15:28 | Karma: 28,46 | Přečteno: 4239x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Děravá hlava, děravé srdce - díky Bohu!

Zapomínání většině z nás ztěžuje život. Ale co je ve skutečnosti horší, je neschopnost zapomenout, i kdybychom třeba i stokrát chtěli.

13.4.2014 v 19:09 | Karma: 11,05 | Přečteno: 339x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

Krev není voda

Nikdy jsem se necítila silnější a stabilnější. Nikdy jsem necítila takový pocit integrity jako teď. Strávila jsem spoustu hodin nad rodinnými alby a vychutnala si dlouhé rozpravy s nejstaršími členy rodiny. Stopovala jsem svou krev až k přelomu 17. století.

2.2.2014 v 19:43 | Karma: 11,77 | Přečteno: 596x | Diskuse| Ostatní

Tereza Šírová

3 věci, které je nutno koupit v Ugandě

Cesta do Afriky byla fajn. Letěli jsme letadlem. Výstup na letišti byl drastický kulturní šok, a od té doby už vše bylo jenom jedno dlouhé duchovní cvičení. Ale nechci, tady dneska moc filozofovat. Takže čistě prakticky.

2.2.2014 v 18:02 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1470x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...